Pracownicy Wód Polskich w Giżycku i Ostrołęce rozpoczęli oznakowywanie szlaku żeglugowego. 300 bakenów zostanie rozstawionych na 165 km odcinku Narwi - od ujścia rzeki Orzyc do ujścia rzeki Biebrzy. Na Wielkich Jeziorach Mazurskich do ustawienia jest około 450 boi oraz 85 znaków brzegowych. Szlak rozstawiany jest na długości prawie 150 km.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie stanowi administrację śródlądowych dróg wodnych i ma obowiązek przygotować i utrzymywać szlaki żeglugowe w sposób należyty, zapewniający bezpieczną żeglugę użytkownikom. Przed rozpoczęciem ustawienia znaków nawigacyjnych pracownicy Wód Polskich przygotowują je do sezonu. Obowiązkowa jest m.in. konserwacja bakenów poprzez ich malowanie i oklejanie oraz odpowiednie utrzymanie miejsc wystawienia znaków tzn. usuwanie zakrzaczeń, czy wykaszanie traw wokół znaków.
Fot. Prace przy oznakowywaniu drogi wodnej rzeki Narew
Zanim otwarta zostanie droga wodna pracownicy Wód Polskich przeprowadzają trałowanie, czyli poszukiwanie przeszkód nawigacyjnych, które mogą stanowić zagrożenie dla pływających. Jeśli przeszkody zostaną znalezione natychmiast są oznakowane, a następnie usunięte. Później puszczane są echosondy, czyli jednostki, które sprawdzają najlepsze głębokości, dopiero po tych czynnościach pracownicy Wód Polskich ustawiają bakeny, czyli znaki pływające wyznaczające granice szlaku żeglownego. Kolor czerwony boi - prawą stronę szlaku żeglownego, kolor zielony - lewą, pojedyncze przeszkody w środku szlaku (tj. kamienie, rafy kamienne, przemiały piaszczyste, konary, odziomki drzew) oznaczamy bojami żółtymi. Boje są dobrze widoczne także w czasie deszczu i słabej widoczności na rzece.
Fot. Prace przy oznakowywaniu drogi wodnej Systemu Wielkich Jezior Mazurskich
Ustawienie szlaku żeglugowego poprzez zapewnienie odpowiednich głębokości tranzytowych gwarantuje uprawianie bezpiecznej żeglugi. Zestaw pływający do ustawiania szlaku składa się z pchacza i barki, wyposażony jest w GPS i echosondę, co zapewnia dokładne pozycjonowanie poszczególnych boi. Każdorazowo w stawianiu szlaku bierze udział 5 osób: kapitan, bosman oraz trzech marynarzy. Dodatkowo na Wielkich Jeziorach Mazurskich oprócz szlaku głównego ustawianych jest 5 szlaków bocznych, które znakowane są jednostronnie: na jeziorze Śniardwy do Okartowa, na jeziorze Bełdany w kierunku śluzy Guzianka i jeziora Nidzkiego, w kierunku miasta Ryn (jezioro Ryńskie), z jeziora Niegocin do jeziora Kisajno poprzez kanał Niegociński i jezioro Tajty i kanał Piękna Góra oraz szlak boczny z jeziora Mamry do miejscowości Ogonki na jeziorze Święcajty.
Na fot. po lewej: zewstaw pływający na Wielkich Jeziorach Mazurskich, po prawej: na Narwi
Rozstawianie szlaków na Narwi i Wielkich Jeziorach Mazurskich potrwa około 2 tygodni. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku otwarcie dróg wodnych planuje pod koniec kwietnia. Poinformujemy o tym w komunikacie nawigacyjnym dostępnym na stronie internetowej: bialystok.wody.gov.pl/komunikaty-nawigacyjne.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz
rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku