Przed rozpoczęciem sezonu żeglugowego zakończył się remont Kanału Niegocińskiego w Giżycku. We wtorek (30.04) Kanał został oficjalnie oddany do użytku.

DSC00417

Prace na Kanale obejmowały rozbiórkę starych, zniszczonych umocnień brzegów i budowę nowych ubezpieczeń brzegowych ze stalowej ścianki szczelnej zakończonej oczepem stalowym. Udrożniono Kanał przywracając mu głębokość tranzytową odpowiednią dla drogi wodnej kl. Ia. Umocnienia brzegów wymagały remontu z powodu ich istotnej degradacji. 

Było sporo różnych problemów w tym natury biurokratycznej - mówił Przemysław Daca, Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie — Remonty związane z gospodarką wodną są trudne w porównaniu z innymi. Budowa trwała długo, bo od 2016 roku. Ja natomiast odpowiadam za Wody Polskie, które powstały w styczniu 2018 roku i mogę powiedzieć, że w zeszłym roku podeszliśmy do tej inwestycji "z kopyta" i dzięki temu udało nam się oddać ten kanał jako ważną, strategiczną drogę wodną na tym terenie.

Problemy, które pojawiły się podczas remontu Kanału Niegocińskiego i tym samym wpłynęły na konieczność wydłużenia terminu prac dotyczyły kolizji z liniami/ instalacjami położonymi pod dnem. Zagłębione były na nieprawidłowych rzędnych, co uniemożliwiało wykonanie pogłębienia kanału do założonych rzędnych i tym samym dotrzymania stosownych parametrów dla danej klasy drogi wodnej.

DSC00534

Dziś tym Kanałem bez żadnego utrudnienia można przepływać między dwoma jeziorami, stąd myślę, że jest to jedna z ważniejszych inwestycji w Giżycku - dodał Wojciech Kossakowski, poseł na Sejm RP.

Zakończenie prac na Kanale Niegocińskim wpłynie na zmniejszenie w sezonie żeglugowym korków na Kanale Łuczańskim łączącym  Niegocin i Kisajno. Ruch żaglówek z południa na północ będzie teraz możliwy przez oba Kanały.  

- Rosną oczekiwania turystów by bezpieczniej i sprawniej poruszać się po Wielkich Jeziorach Mazurskich – powiedział Artur Chojecki, Wojewoda Warmińsko- Mazurski.

W ramach inwestycji, dokonano także zakupu łodzi inspekcyjno-pomiarowej, posiadającej echosondę z bocznym przetwornikiem obrazowania 3D do weryfikacji głębokości i stanu dna kanału, w okresie trwałości projektu. Wyposażenie łodzi pozwoli na dokonywanie powyższych czynności w każdych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa członków załogi. Po zakończeniu okresu trwałości, sprzęt będzie wykorzystywany do kontroli całego odcinka drogi wodnej na Wielkich Jeziorach Mazurskich.

 

DSC00520

Koszt inwestycji to 12.870.970,75 zł.

DSC00458

W konferencji udział wzięli m.in. Przemysław Daca – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Grzegorz Szymoniuk - Dyrektor Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Warszawie, Monika Niemiec- Butryn - Dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Karol Karski - Europoseł, Wojciech Kossakowski – Poseł na Sejm RP, Artur Chojecki - Wojewoda Warmińsko- Mazurski, Wojciech Karol Iwaszkiewicz - Burmistrz Giżycka, Marek Jasudowicz - Wójt Gminy Giżycko.

 

Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz,

rzecznik prasowy RZGW w Białymstoku