Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku zaplanował kolejne prace na Kanale Augustowskim. 18 kwietnia br. została podpisana umowa ze spółką Hydrobud Kielczyk na remont jazu Augustów. 

jaz augustów esFot. Wody Polskie  

Jaz Augustów reguluje dopływ z jeziora Necko do jeziora Sajno. Piętrzona woda tworzy rezerwę retencyjną do zasilania Kanału Augustowskiego na odcinku Augustów-Dębowo. Obiekt pełni niezwykle ważną funkcję, chroniąc miasto i jego okolice przed podtopieniami. Remont zapewni więc optymalną ochronę przeciwpowodziową okolicznym mieszkańcom.

jaz augustów es2 Fot. Wody Polskie - Jaz Augustów pod mostem na ul. 11 Listopada w Augustowie

Obszar prac remontowych jazu obejmie wymianę mechanizmów zamknięć głównych jazu oraz zasuw, remont konstrukcji obiektu i jego elementów betonowych. Powstaną nowe schody zejściowe na skarpach, odbudowany zostanie również pomost roboczy. Ponadto wykonane zostaną nowe ubezpieczenia skarp z płyt betonowych, odbudowany oczep ścianki, wykonany zostanie także drenaż pod płytami. Inwestycja zapewni właściwe sterowanie jazem oraz przywróci go do pełnej sprawności technicznej.

Koszt zaplanowanego remontu oszacowano na blisko 5 mln złotych. Planowany termin zakończenia prac został wyznaczony na koniec listopada 2023 roku.

Kanał Augustowski stanowi perłę wśród szlaków wodnych Europy, dlatego inwestycje na nim są dla Wód Polskich priorytetem. Zwłaszcza, że z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród turystów, jak i motorowodniaków oraz kajakarzy. Rekordowym wśród liczby prześluzowanych jednostek był rok 2020, w którym różnicę poziomów wody na śluzach Kanału Augustowskiego pokonało ponad 46 tysięcy jednostek. W 2021 jak i 2022 roku prześluzowanych zostało ponad 30 tysięcy obiektów.

kajaki es

Fot. Wody Polskie 

Coraz większe zainteresowanie Kanałem Augustowskim stawia przed Wodami Polskimi ogromne wyzwania. Z jednej strony konieczne są inwestycje, które poprawiają bezpieczeństwo i jakość żeglugi, z drugiej -  musimy mieć na względzie, że mamy do czynienia z zabytkiem. PGW Wody Polskie dokłada więc wszelkich starań, aby zabytkowa droga wodna utrzymana została w należytym stanie a jednocześnie dba, aby skarb inżynierii hydraulicznej został zachowany dla przyszłych pokoleń.

Żelbetowy jaz został odbudowany w 1948 r. Składa się z 5 przęseł, w których znajdują się drewniane zastawki. Całkowita szerokość jazu (światło), to 18,56 m. Zasuwy uruchamiane są ręcznie za pomocą korby. Nadmiar wody zrzucany jest poprzez Kanał Bystry do jeziora Sajno. Nad jazem znajduje się most o konstrukcji żelbetowej.

 

Zespół Komunikacji i Edukacji Wodnej

w RZGW w Białymstoku