Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarski Wodnej w Białymstoku wydał trzecią decyzję odmowną i nie zatwierdził taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dla miasta Białystok i gminy Wasilków. Powodem jest źle skonstruowany wniosek taryfowy, w którym zawyżone zostały koszty amortyzacji oraz doliczone do ceny odprowadzania ścieków, a tym samym przerzucone na mieszkańców, koszty związane z  oczyszczaniem wód opadowych i roztopowych dostających się do kanalizacji sanitarnej.  

We wniosku taryfowym Wodociągi Białostockie Sp. z o. o. wnosiły o podwyżki wody dla mieszkańców o ponad 15% - z obowiązujących 3,95 zł/m3 do 4,57 zł w trzecim roku obowiązywania taryfy  oraz ścieków o ponad 20% z obowiązujących 3,64 zł/m3 zł do 4,37 zł. Wody Polskie nie mogły zgodzić się na tak wysokie i nieuzasadnione wzrosty cen. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku wydał dwie decyzje odmowne (dn. 9.04.2021r  i 18.06.2021r.) i nie zatwierdził taryfy dla miasta Białystok i gminy Wasilków.

Wodociągi złożyły odwołanie od decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku do organu II instancji tj. Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Organ II instancji uchylił decyzję wydaną przez Dyrektora RZGW w Białymstoku i nakazał wniosek rozpatrzyć ponownie, przy czym uznał za słuszne stanowisko Dyrektora RZGW w Białymstoku dotyczące nieprawidłowej kalkulacji kosztów wynikających z inwestycji oraz ponoszonych kosztów związanych z oczyszczaniem wód opadowych i roztopowych dostających się do kanalizacji sanitarnej. W swojej decyzji Prezes Wód Polskich bezapelacyjnie podkreślił słuszność odmowy zatwierdzenia taryfy przez Dyrektora RZGW oraz wskazał konieczność poprawy wniosku, w tym uwzględnienie opłat abonamentowych dla odbiorców rozliczanych na podstawie  odczytu wodomierzy lub przeciętnych norm zużycia wody, dla obiorców otrzymujących faktury w wersji papierowej lub elektronicznej oraz konieczność wyodrębnienia grupy taryfowej obejmującej gminy, która pobiera wodę z publicznych zdrojów na cele: zasilania fontann, przeciwpożarowe, do zraszania publicznych ulic i terenów zielonych.

Wodociągi Białostockie nie zastosowały się do tych zaleceń i nie poprawiły wniosku taryfowego. Nie skorzystały także z prawa do wniesienia sprzeciwu od wydanej decyzji do sądu. Oznacza to, że przedsiębiorstwo zgadza się z wydaną decyzją organu II instancji, jednak ze względu na brak woli współpracy, nie odniosło się do zaleceń Prezesa Wód Polskich i nie poprawiło wniosku taryfowego, przedłużając tym samym postępowanie administracyjne i opracowanie prawidłowej i ostatecznej konstrukcji taryfy.

Dlatego po dokonaniu powtórnej oceny i analizy wniosku taryfowego, który mimo wezwań organu I instancji i uwag organu II instancji nie został poprawiony, Dyrektor RZGW w Białymstoku po raz trzeci odmówił zatwierdzenia taryfy oraz po raz kolejny nałożył na przedsiębiorstwo obowiązek poprawienia wniosku w terminie 60 dni. Należy podkreślić, że Wody Polskie na żadnym etapie postępowania administracyjnego nie kwestionowały zasadności planowanych inwestycji, a jedynie sposób ujęcia w taryfie kosztów amortyzacji. W ocenienie regulatora, Wodociągi powinny skalkulować wniosek taryfowy w taki sposób, aby wzrost cen wody i odbioru ścieków był stopniowy i rozłożony w czasie. Należy również podkreślić, że odbiorcy końcowi, czyli mieszkańcy, nie mogą być obciążani kosztami odprowadzania wód opadowych i roztopowych dostających się do kanalizacji sanitarnej, gdyż jest to wyłącznie zadanie własne gminy. Koszty związane z odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych, nie mogą być ujmowane w taryfie i przenoszone na odbiorcę końcowego, czyli każdego z nas. 

 

Wodociągi Białostockie są monopolistą w dostawie wody i odbiorze ścieków w mieście Białystok i gminie Wasilków. Mieszkańcy nie mają prawa wyboru dostawcy tych usług. Dlatego PGW Wody Polskie – jako ogólnopolski regulator cen za wodę i odbiór ścieków – stoi na straży niskich opłat, chroniąc tym samym mieszkańców przed wygórowanymi rachunkami.