Dziś (2.08) na śluzie Guzianka II w Rucianem – Nidzie, odbyło się podsumowanie ECORejsu z Raciborza na Mazury. Projekt realizuje Yacht Club „Sztag” Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach w partnerstwie z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.

Przy Śluzie Guzianka II zacumowała jednostka ECO AWF, pierwsza w Polsce łódka naukowo-badawcza, wyposażona w napęd elektryczny, która wykorzystuje energię słoneczną.  Podczas czteromiesięcznego rejsu uczestnicy wyprawy oceniali przygotowanie szlaków wodnych w Polsce do ekoturystyki oraz poziom bezpieczeństwa wodnego ruchu turystycznego na trasie.

Rejs innowacyjną łodzią oprócz celów badawczych, miał za zadanie promocję ekologii, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli minimalizację produkcji odpadów, a co za tym idzie zmniejszenie zużycia energii i materiałów. Dzięki wsparciu Wód Polskich załoga dopłynęła aż na Mazury, gdzie zostanie do połowy sierpnia.

Trasa 768x542

Jednostka Kompas 1 pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu, a następnie została gruntownie zmodernizowana i przebudowana. Pojemność akumulatorów wystarcza prawie na 13-godzinną podróż. Zainstalowane panele fotowoltaiczne zapewniają 7-8 godzin pracy silnika.

226534499 4195410807207183 8926535415207272296 n

Wody Polskie prowadzą inwestycje związane z rozwojem dróg wodnych.  Tylko na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich realizujemy przedsięwzięcia związane z unowocześnieniem i rozbudową drogi wodnej za 300 milionów złotych. Wybudowaliśmy śluzę Guzianka II, pierwszą śluzę wzniesioną przez Polaków na Mazurach. Oprócz tego remontujemy i rewitalizujemy wszystkie najważniejsze kanały na mazurskich jeziorach. Mamy też świadomość, że jest to dodatkowy impuls dla rozwoju tego regionu. Przy Prezesie Wód Polskich działa Zespół ds. Turystki Wodnej, który analizuje, co Wody Polskie realnie mogą zrobić żeby ułatwić turystykę wodną i jak pomóc rozwojowi żeglugi śródlądowej.

227058515 2626389697664512 8173274504273384847 n