Kolejna inwestycja na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich została przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zakończona z sukcesem. Remont Kanału Łuczańskiego to jeden z elementów projektu pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka.
Kanał Łuczański to droga wodna szlaku głównego Pisz – Węgorzewo, łącząca jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Mierzący nieco ponad 2 km Kanał Łuczański jest trzecim pod względem długości kanałem mazurskim, ustępuje w tym względzie jedynie Kanałowi Szymońskiemu i Jeglińskiemu. Podczas prowadzonych prac remontowych na Kanale Łuczańskim wykonano nowe umocnienia brzegowe a na odcinkach cumowniczych zainstalowano odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału zamontowano nowe drabinki, powstały też nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Z dna kanału usunięto naniesiony materiał rzeczny, dzięki czemu droga wodna została pogłębiona. Zainstalowano również maszty nawigacyjne oraz tablice informacyjne wraz z oświetleniem a także oprawy oświetleniowe w oczepach żelbetowych.
Całkowity koszt remontu Kanału Łuczańskiego wyniósł ponad 69 mln. zł. Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.
Dzięki prowadzonym przez Wody Polskie inwestycjom zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich dróg wodnych. Do tej pory w wyniku współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej, wyremontowaliśmy już Kanał Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra, a także Kanał Mioduński, Szymoński i Węgorzewski. Wybudowana została Śluza Guzianka II. Dobiegają końca prace modernizacyjne jazu i śluzy w Karwiku na Kanale Jeglińskim oraz Śluzy Guzianka I w Rucianem – Nidzie. W tym roku zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach.
Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.). Jednak dzięki sukcesywnie prowadzonym przez Wody Polskie remontom zwiększyliśmy komfort żeglowania oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych.
Joanna Szerenos - Pawilcz
Rzecznik Prasowy RZGW w Białymstoku