Miasto Pisz przekazało we wtorek (16.07.2019 r.) Wodom Polskim prawo dysponowania gruntem na którym ma zostać wybudowany stopień wodny na rzece Pisie. W konferencji prasowej, która odbyła się w miejscu planowanej budowy, uczestniczył wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, posłowie Jerzy Wojciech Małecki i Wojciech Kossakowski, wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki, Przemysław Daca – prezes Wód Polskich, Mirosław Markowski - dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku, starosta piski – Andrzej Nowicki, przedstawiciele lokalnych władz samorządowych z burmistrzem Pisza Andrzejem Szymborskim na czele oraz dyrektor Delegatury w Giżycku Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy Łukasz Gieczewski. Jest to kolejny krok w przywróceniu drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie.

DSC04037

- Budowa stopnia wodnego na Pisie to inwestycja oczekiwana przez naszą społeczność od kilkudziesięciu lat. Wpłynie nie tylko na rozwój gospodarczy miasta, ale całego regionu. Cieszymy się, że wreszcie ma ona szansę realizacji – powiedział burmistrz Pisza Andrzej Szymborski.

Plany zakładają, że w skład stopnia wodnego Pisz wejdą: śluza żeglugowa, jaz z przepławką dla ryb oraz Mała Elektrownia Wodna o mocy ok. 0,2 MW. Retencjonowana za pomocą stopnia wodnego woda w jeziorze Roś – zasilać będzie rzekę Pisę i Narew w okresach niżówek, eliminując zbyt niskie dla żeglugi stany wód.

- Budowa stopnia wodnego w Piszu doskonale wpisuje się w program rozwoju retencji, który rząd przyjmie w najbliższych tygodniach, nad którym nasze ministerstwo pracuje – dodał Grzegorz Witkowski wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

DSC04048

 

Na początku czerwca br. Starostwo Powiatowe w Piszu przekazało Wodom Polskim grunty na potrzeby budowy zaplecza technicznego – bazy sprzętowo-remontowej, niezbędnej do utrzymania we właściwym stanie technicznym drogi wodnej oraz do obsługi przyszłego stopnia wodnego.

- Jeśli chodzi o turystyczny charakter jest to jedna z większych inwestycji planowana przez Wody Polskie, gdyż mówimy tu o dużym szlaku żeglownym z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskiemówił prezes Wód Polskich Przemysław Daca

DSC04059

Diametralną zmianę przeszedł port na Narwi w Ostrołęce, który ma być ważnym przystankiem na trasie Warszawa – Pisz. Wody Polskie wykonały tam prace konserwacyjne takie jak: usunięcie rumoszu i namułu z dna basenu portowego i wejścia do portu, roboty konserwacyjne na nabrzeżu portowym obejmujące: montaż odbojnic drewnianych na ścianach oporowych nabrzeża, wymianę ogrodzenia. W porcie zamontowane zostały również 2 pomosty pływające o długości 36 metrów każdy. 

DSC04072

Prace związane z kompleksową przebudową portu w Ostrołęce, znajdują się obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji technicznej, następnie wkroczymy w etap przygotowania niezbędnej dokumentacji, która będzie gotowa do końca bieżącego roku. Jesienią natomiast opracowana zostanie koncepcja udrożnienia całego szlaku żeglownego Pisz-Warszawa.

Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz,

rzecznik prasowy RZGW w Białymstoku