Dzisiaj w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie miało miejsce podpisanie umowy na wykonanie robót budowlanych zadania inwestycyjnego pn. "Udrożnienie Kanału Śniardwy - Roś oraz przebudowa jazu w Kwiku" w ramach projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” / Etap III - remont śluzy "Guzianka I", śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin”.
Wartość całego projektu wynosi 135,4 mln zł, z czego wartość dofinansowania to 106,1 mln zł. Prace będą realizowane na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.
fot. Wody Polskie
Kanał Śniardwy-Roś o łącznej długości 5 494 m i szerokości śr. 10-15 m jest kanałem ulgi dla wód z Systematu Wielkich Jezior Mazurskich wykorzystywanym turystycznie przez mniejsze jednostki rekreacyjne (łodzie, kajaki). Kanał łączy jezioro Śniardwy poprzez jeziora Białoławka i Kocioł. Obecny stan kanału jest niezadawalający – światło kanału jest ograniczone poprzez występujące wypłycenia i nadmiernie rozwiniętą roślinność. Ponadto występują przetamowanie powstałe wskutek wywrotów nadbrzeżnych drzew w światło cieku. Brakuje także infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo żeglugi małych jednostek rekreacyjnych w pobliżu budowli hydrotechnicznych – jazu w Kwiku i progu Białoławka.
fot. Wody Polskie
W ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziane są następujące roboty budowlane:
- Rozbiórka istniejących umocnień brzegowych z płyt betonowych i trylinki na całej długości skarpy
oraz z dna (pasem szer. 1,0 m) oraz usunięcie istniejących schodów skarpowych - Wykonanie umocnień na długości 75 mb przed i za jazem po obu stronach kanału oraz odbudowę schodów skarpowych przy projektowanych pomostach brzegowych. Umocnienie skarp płytami betonowymi, wielootworowych na geowłókninie na podsypce gr. 15 cm. Z podparciem palisadą z kołków drewnianych
- Wykonanie przenosek w formie zejścia (schodów) po skarpie o szerokości 7,0 m. Konstrukcja przenoski z materacy siatkowo-kamiennych oraz gabionów na geowłókninie i na podsypce gr. 15 cm. Stopnie należy podeprzeć palisadą z pali drewnianych. Stopnica drewniana gr. 30 mm, 700x30 cm.
- Wykonanie ścieżki o długości 60,0 m i szerokości 2,0 m do przenoszenia kajaków i łodzi. Konstrukcja ścieżki: nawierzchnia żwirowa gr. 3 cm na podbudowie z geokraty gr. 15 cm (małe komórki), wypełnionej żwirem na geowłókninie.
- Wykonanie pomostów brzegowych na górnym i dolnym stanowisku jazu na brzegu prawym
w formie pomostów pływających o wymiarach 2,4x6,0 m wyposażone w trap na wsporniku ślizgowym. Zejście do trapu – schody skarpowe prefabrykowane o szerokości biegu 100 cm. Umocnienie skarp w obrębie pomostów – materace siatkowo-kamienne gr. 23 cm na geowłókninie. - Wymiana łapacza na górnym stanowisku jazu, wykonanie nowego „łapacza” w formie lin stalowych z bojkami pływającymi na wodzie, uniemożliwiających wpływanie małych jednostek rekreacyjnych w światło jazu.
Próg Białoławka
- Wykonanie ubezpieczenia brzegowego z funkcją przenoski na nowo projektowanym ubezpieczeniu brzegowym, w formie zejścia (schodów) po skarpie o szerokości 7,0 m. Ubezpieczenie skarp projektuje się wykonać z materacy siatkowo-kamiennych oraz gabionów na geowłókninie i na podsypce, podparcie stopni palisadą z pali drewnianych. Stopnica drewniana gr. 30 mm, 700x30 cm. Umocnienie brzegu w obrębie przenoski za pomocą materacy siatkowo-kamiennych na geowłókninie ułożonej na podsypce gr. 15 cm.
- Wykonanie ścieżki o długości 50,0 m i szerokości 2,0 m do przenoszenia kajaków i łodzi. Konstrukcja ścieżki: nawierzchnia żwirowa gr. 3 cm na podbudowie z geokraty gr. 15 cm (małe komórki), wypełnionej żwirem na geowłókninie
- Wykonanie łapacza na górnym stanowisku jazu, w formie lin stalowych z bojkami pływającymi na wodzie, uniemożliwiających wpływanie małych jednostek rekreacyjnych w światło progu.
Regulacja koryta cieku Kanał Śniardwy-Roś
- Wykonanie regulacji cieku naturalnego zwanego zwyczajowo kanałem Śniardwy – Roś - kształtowanie przekroju poprzecznego i podłużnego cieku w celu prawidłowego odprowadzenia wód polegające na:
-usunięciu lokalnych wypłyceń dna i odłożeniu pobranego materiału poza korytem (na brzegach lub skarpach) na odcinku ok. 4,4 km – poniżej progu Białoławka do jez. Kocioł – ok. 1,4 km oraz od jez. Kocioł do jez. Roś – ok. 3,0 km - odmulenie ok. 8 500 m3 urobku,
- formowaniu skarp z obsiewem mieszanką traw w wybranych miejscach,
- usunięciu przewróconych drzew oraz innych przeszkód ograniczających prawidłowy przepływ wody w cieku;
- usunięcie roślinności wynurzonej z koryta cieku tj. trzcin bezpośrednio ograniczających prawidłowy przepływ wody.
Wykonanie prac umożliwi poprawę możliwości spływu wód w szczególności wezbrań wiosennych z Systematu Wielkich Jezior Mazurskich, jak również spowoduje wzrost bezpieczeństwa użytkowników małych sprzętów pływających (małe łodzie, kajaki) używanych do uprawiania sportu i rekreacji na kanale. Ponadto zostanie również wyremontowany odcinek ubezpieczenia brzegowego przy jazie Kwik wraz z pomostami dla łodzi strażniczych. Wartość zadania wyniesie ponad 3 mln złotych, a zakończenie prac zaplanowano na koniec listopada br.