Screenshot 2023 03 09 at 12 41 26 EFRR EFRR 003.pdfJesteśmy coraz bliżej finału dużych inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich! Dziś do dyspozycji wodniaków oddaliśmy kolejne wyremontowane drogi wodne: Kanał Szymoński, Kanał Węgorzewski i rzekę Węgorapę. Dzięki prowadzonej rewitalizacji zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich szlaków wodnych. Jeszcze przed końcem roku zakończymy modernizację stopnia wodnego w Karwiku, śluzy Guzianka I oraz Kanału Łuczańskiego w Giżycku. Sprawne tempo realizacji inwestycji jest możliwe dzięki dobrej współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020,  mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej a wszystko za sprawą realizacji dużego projektu pt. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I / „Etap III  projektu - remont śluzy "Guzianka I", śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin”. Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.

DSC 0797 konferencja

Kanał Szymoński

Niespełna 2,5 km Kanał Szymoński łączy Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Jest  najdłuższym Kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Został przebudowany i umocniony na całej swojej długości. W ramach prac remontowych przeprowadzono rozbiórkę istniejącego i wykonano nowe ubezpieczenie obydwu brzegów kanału, odtworzono istniejące ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Szymon i jeziora Szymoneckiego  oraz poprawiono drożność kanału dla lepszego wykorzystania do celów żeglugowych.  Wyremontowano stanowiska cumownicze dla statków administratora wody i jednostek pasażerskich oraz zadbano o migrację zwierząt budując przejścia (brody).

Koszt przeprowadzonych prac remontowych wyniósł blisko 33,5 mln zł.

Kanał Węgorzewski  i Rzeka Węgorapa

Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz - Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Jego długość to niespełna kilometr (920 m). Prace polegały na rozbiórce zniszczonych umocnień brzegowych i wykonaniu nowego na całej długości kanału. Oczyszczone i udrożnione zostało także jego koryto do głębokości 1,6 m. Remont  Kanału Węgorzewskiego miał na celu przywrócenie mu odpowiednich parametrów technicznych, niezbędnych głębokości nawigacyjnych oraz zapewnienia drożności kanału.

Koszt inwestycji to ponad 29 mln zł.

Prace remontowe przeprowadzono także na rzece Węgorapie, która jest rzeką żeglowną stanowiącą częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Remont objął wykonanie zniszczonego już umocnienia brzegowego, a także odbudowana została kamienna kierownica (główka wejściowa na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry) i istniejący narzut kamienny. Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające.

Prace remontowe zakończyły się wiosna tego roku a ich koszt wyniósł ponad 29 mln zł. 

DSC 0787 konferencja 2

- Na Mazurach nie było tak dużych inwestycji od czasów II wojny światowej. Mazury jak tlen potrzebują inwestycji, które zwiększają atrakacyjność regionu, dają miejsca pracy i zwiększają bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych – powiedział Norbert Maliszewski Szef Rządowego Centrum Analiz

- Wody Polskie z sukcesem zakończyły kolejne inwestycje. Ten duży projekt realizujemy razem ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, przy udziale środków unijnych. Zakończyliśmy już remonty kilku mazurskich kanałów i budowę śluzy Guzianka II. Aktualnie trwają prace na stopniu Karwik Kanale Łuczańskim i śluzie Guzianka I, które skończymy jeszcze w tym roku. Dziękujemy samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego za dobrą współpracę – zaznaczył Krzysztof Woś Prezes PGW Wody Polskie.

- Rozmawiamy o realizacji kolejnych inwestycji w ramach środków europejskich. Mam nadzieję, że będą sprawnie realizowane, jak te dotychczas. Dobra współpraca Wód Polskich, rządu i samorządu pozwala zmieniać oblicze Mazur – podkreślił Piotr Jakubowski Prezes Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020

Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów
 i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.). Dlatego Wody Polskie sukcesywnie prowadzą remonty na szlakach Wielkich Jezior Mazurskich, aby podnieść komfort żeglowania a przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo wodniaków.

Do tej pory oddaliśmy wodniakom do użytku Kanał Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra i Mioduński. Wybudowana została śluza Guzianka II.  Tylko od kwietnia do lipca tę śluzę obsługiwano już 2772 razy, prześluzowano łącznie 9374 łodzi i kajaków oraz 485 statków. W tym roku śluza ta jest intensywnie eksploatowana z uwagi na remont sąsiedniej Guzianki I.  A oprócz modernizacji śluzy Guzianki I aktualnie trwają prace remontowe śluzy i jazu w Karwiku oraz Kanału Łuczańskiego.

Niestety tegoroczny sezon żeglugowy na Mazurach, z powodu prowadzonych prac remontowych, związany jest z niedogodnościami. Zwróćmy jednak uwagę, że już najbliższy sezon żeglugowy z pewnością będzie bardziej przystępny żeglarzom, ponieważ to jeszcze w tym roku kalendarzowym zakończymy remonty na mazurskich drogach wodnych.

Tegoroczna jesień dla Wód Polskich będzie szczególnie intensywna z uwagi na zakończenie większości mazurskich projektów. Jeszcze w tym rok kalendarzowym oddane zostaną do użytku Śluza i Jaz Karwik na Kanale Jeglińskim,  śluza Guzianka I w Rucianem - Nidzie, a także Kanał Łuczański w Giżycku. Zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach. Bieżący rok dla żeglarzy i turystów był szczególnie utrudniony z uwagi na wyłączenie niektórych szlaków z użytkowania. Alternatywa w tym sezonie były szlaki boczne, które były intensywnie eksploatowane przez turystów.

Mamy nadzieję, że dzięki działaniom Wód Polskich i beneficjentom zaangażowanym w realizację projektu przyszły sezon żeglugowy będzie przede wszystkim bezpieczniejszy i przyciągnie znacznie większą liczbę turystów, którzy będą odpoczywać na  mazurskich wodach. Dążymy do tego, aby polskie szlaki żeglugowe można było postawić na równi ze szlakami światowymi.

Niebawem Wody Polskie będą przygotowywać się do wdrożenia od lat wyczekiwanej przez mazurskich żeglarzy Pętli Mazurskiej. Jeszcze w tym roku zaplanowaliśmy spotkanie z ekspertami z dziedziny nauk technicznych, gdzie będą prowadzone szczegółowe rozważania odnośnie wdrożeniu ogromnego projektu, który będzie stanowił oddźwięk w skali krajowej a nawet i europejskiej. Z pewnością to przyczyni się do wzmożenia ruchu turystycznego na mazurskich wodach. Pętla Mazurska jest szansą na rozwój pod względem turystycznym i zarazem ekonomicznym regionu. To także stworzenie możliwości rozwoju przedsiębiorstw trudniących się obsługą turystów.

 

Zespoł Komunikacji i Edukacji Wodnej

RZGW w Białymstoku