9 listopada w Orzyszu odbyły się pierwsze konsultacje społeczne ws. „Wstępnego studium wykonalności dla zadania pn.: Pętla Mazurska - budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy”.


Następne spotkanie zaplanowane jest w dniu 14 listopada o godzinie 10:00 w formule on-line. Każdy zainteresowany będzie mógł wziąć w nim udział po uprzednim zgłoszeniu na adres mailowy : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .


Połączenie wschodniego odcinka drogi wodnej między jeziorem Buwełno i Tyrkło będzie wyjątkowym szlakiem dla użytkowników. Aby doprowadzić do połączenia Pętli Mazurskiej w zależności od wariantu musimy pokonać minimum 1600 m lądu z ponad 30 metrowym wzniesieniem między jeziorami. Głównym celem projektu jest utworzenie szlaku żeglownego, który umożliwi dopłyniecie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na jeziorze Niegocin i powrót torem wodnym przez jezioro Śniardwy do jeziora Niegocin.

Pod uwagę branych jest kilka rozwiązań m.in. pokonanie wzniesienia za pomocą pochylni na wzór Kanału Elbląskiego, przekop kanału wraz z budową śluz, czy wydrążenie tunelu żeglownego pomiędzy jeziorami przez wzniesienie terenu. Konsultacje społeczne cieszyły się dużym zainteresowaniem, dzięki temu rozwinęła się merytoryczna dyskusja. W oparciu o głoś społeczeństwa na etapie planowania iwestycji jest możliwość wypracowania współnego stanowiska, które będzie uwzględniało najkorzystniejsze uwarunkowania techniczne, ekonomiczne i środowiskowe.

DSC 0446 es PM 2

Fot. Wody Polskie

Konsultacje społeczne są jednym z elementów wstępnego studium wykonalności, termin ukończenia prac powinien zakończyć się z końcem br.. Po opracowaniu tego dokumentu, będzie można przystąpić do sporządzania dokumentacji projektowej i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych do realizacji zadania. Wstępnie przewidujemy, że prace budowlane przy realizacji Pętli Mazurskiej mogłyby zakończyć się w 2029 r.

Niewątpliwie Mazury są wyjątkowe z punktu widzenia liczby odwiedzających. W ubiegłym roku jak i w tym sezonie żeglugowym przez mazurskie stopnie wodne prześluzowano ponad 25 tys. jednostek pływających. Poza walorem turystycznym połączenie jezior będzie stanowić zabezpieczenie w okresach spływu wód roztopowych. Połączone jeziora będą stanowiły zespół zbiorników o dużej objętości retencyjnej. Tym samym będą zabezpieczeniem w utrzymaniu odpowiednich głębokości na szlakach w okresie żeglugowym oraz będą zmniejszać ryzyko powodziowe i zwiększać możliwości prowadzenia właściwej gospodarki wodnej w zapobieganiu skutkom suszy. Pętla Mazurska przyczyni się do rozwoju regionu, który słynie głównie z turystyki. Tym samym zachęci turystów do przemierzania przez mazurskie szlaki.

Wody Polskie jako zarządca wód prowadzi prace remontowe na kanałach mazurskich o wartości ponad 300 mln zł. Oddaliśmy już do użytku wodniakom kanał Mioduński, Tałcki, Grunwaldzki, Piękna Góra i śluzę Guziankę II. Niebawem podpiszemy umowę na remont kanału Łuczańskiego w Giżycku, a także remont śluzy Guzianka I w Rucianem-Nidzie. Aktualnie na terenie administrowanym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej trwają prace remontowe na Kanale Węgorzewskim, Szymońskim i śluzie Karwik. Wody Polskie dążą tego, aby szlaki Systemu Wielkich Jezior Mazurskich były atrakcyjne dla turystów, a przede wszystkim były bezpieczne w użytkowaniu.

tt inwestycje na mazurach 21 pazdziernika 2022

W konferencji prasowej przed konsultacjami społecznymi wzięli udział: Wojciech Kossakowski - Poseł na Sejm RP, Jerzy Małecki - Poseł na Sejm RP, Małgorzata Kopiczko - Senator RP oraz Zbigniew Włodkowski - Burmistrz Orzysza. Z ramienia Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie udział wzięli: Przemysław Sobiesak – Dyrektor Departamentu Przygotowania i Realizacji Inwestycji w KZGW w Warszawie, Mirosław Markowski – Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku, Andrzej Chodkiewicz – zastępca Dyrektora Regionalnego ds. ochrony przed suszą i powodzią, pełnomocnik Prezesa Wód Polskich ds. Inwestycji na Mazurach.

DSC 0420 es PM

Fot. WodyPolskie