Ruszyły prace przygotowawcze dotyczące budowy Pętli Mazurskiej. Wody Polskie w Białymstoku ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności Pętli. Termin otwarcia ofert nastąpi w połowie czerwca. Dokument jest niezbędny, aby wybrać najbardziej korzystny wariant przejścia z jeziora Buwełno do jeziora Tyrkło, ocenić potrzebę przebudowy istniejących mostów na drogach lokalnych, ich rozbiórkę lub budowę nowych, czy rozwiązać problem budowy kanału z ewentualna śluzą żeglugową pomiędzy jeziorami Wojnowo i Buwełno. Studium wykonalności określi także poziom nakładów inwestycyjnych potrzebnych do realizacji danego wariantu oraz wielkość bieżących kosztów utrzymania infrastruktury. Wstępny koszt inwestycji szacowany jest na 400 mln zł.
Pętla Mazurska ma na celu połączenie ze sobą jezior znajdujących się pomiędzy jeziorami Niegocin i Śniardwy. W planach jest utworzenie drogi wodnej poprzez jeziora Wojnowo, Buwełno i Tyrkło. Pomiędzy jeziorami Buwełno i Tyrkło nie ma bezpośredniego połączenia, gdyż są one oddzielone od siebie lądem o szerokości ok. 1600 m (w linii prostej) ze wzniesieniem o wysokości ok. 30 m i należy znaleźć najlepsze rozwiązanie techniczne, aby pokonać to wzniesienie. Pod uwagę branych jest kilka wariantów m.in. pokonując wzniesienie za pomocą pochylni takiej jak na Kanale Elbląskim, czy drążąc tunel żeglowny pomiędzy jeziorami pod wyniesieniem. Należy także przebudować istniejące połączenie pomiędzy jeziorami Wojnowo i Buwełno w kanał żeglowny oraz zmodernizować mosty dostosowując je do parametrów drogi wodnej klasy Ia. Dokładna analiza powinna również wskazać czy pomiędzy jeziorami powinna znajdować się śluza żeglugowa.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich od Pisza do Węgorzewa w linii prostej liczy 111 kilometrów. Oprócz szlaku głównego wyznaczonych jest także 5 szlaków bocznych. Razem to ponad 150 kilometrów drogi wodnej przygotowanej dla żeglarzy i wodniaków tu na Mazurach. Po połączeniu jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Głaźna Struga, Buwełno i Tyrkło, można będzie przepłynąć szlak pętlą z jeziora Śniardwy do Niegocina i odwrotnie. Tego typu połączenie żeglowne stanowić będzie unikalną w skali całego kraju atrakcję turystyczną dla żeglarzy i turystów. Liczba pływających po Wielkich Jeziorach Mazurskich z każdym rokiem wzrasta. W ubiegłym sezonie żeglugowym przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało prawie 20 tysięcy jednostek pływających.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz,
rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku.