Rozpoczęły się przygotowania do otwarcia drogi wodnej Wielkich Jezior Mazurskich. Zarząd Zlewni w Giżycku, do ustawienia na 150-cio kilometrowym odcinku szlaku, ma 450 boi oraz 85 znaków brzegowych. Prace potrwają dwa tygodnie. Główny szlak żeglowny Pisz – Węgorzewo o długości 86,6 km zaczyna się od wypływu rzeki Pisy z jeziora Roś w Piszu i kończy się przy jazie „Zamek” na rzece Węgorapie w Węgorzewie. Od szlaku głównego ustawionych jest 5 szlaków bocznych, które znakowane są jednostronnie:
- Szlak boczny na jeziorze Śniardwy do Okartowa
- Szlak boczny na jeziorze Bełdany w kierunku śluzy Guzianka i jeziora Nidzkiego
- Szlak boczny w kierunku m. Ryn (jezioro Ryńskie)
- Szlak boczny z jeziora Niegocin do jeziora Kisajno poprzez kanał Niegociński i jezioro Tajty, kanał Piękna Góra
- Szlak boczny z jeziora Mamry do m. Ogonki na jeziorze Święcajty.
Patrząc w dół szlaku tj. w kierunku Węgorzewa prawa strona szlaku oznakowana jest bojami koloru czerwonego, lewa strona bojami koloru zielonego. Ustawienie szlaku żeglownego poprzez zapewnienie odpowiednich głębokości tranzytowych gwarantuje uprawianie bezpiecznej żeglugi. Zestaw pływający do ustawiania szlaku składa się z pchacza i barki, wyposażony jest w GPS i echosondę, co zapewnia dokładne pozycjonowanie poszczególnych boi.
Otwarcie drogi wodnej Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich nastąpi w ostatnim tygodniu kwietnia. Poinformujemy o tym w komunikacie nawigacyjnym dostępnym na stronie internetowej: bialystok.wody.gov.pl/komunikaty-nawigacyjne.
Jednocześnie w ostatnim tygodniu kwietnia na Wielkich Jeziorach Mazurskich uruchomiony zostanie System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi. Składa się on z sieci 17 masztów zlokalizowanych w różnych miejscach na szlaku. Jego zadaniem jest powiadamianie żeglarzy o możliwości wystąpienia zagrożenia pogodowego.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 roku, w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.), o możliwości nadejścia niebezpieczeństwa pogodowego żeglarze są informowani rytmicznie pulsującym, żółtym światłem:
- Sygnał 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA" SPODZIEWANE BURZE I WIATR
- Sygnał 90 błysków na minutę oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo - „NIEBEZPIECZEŃSTWO" WYSTĘPOWANIE BURZY ORAZ SILNEGO WIATRU
Pulsujące światło jest widoczne w każdych warunkach i niemal z każdego punktu na Wielkich Jeziorach Mazurskich, z odległości nawet 9 kilometrów.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz,
rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku.